Mijn Mandje

NEDERLANDSE KLANTENSERVICE 🇳🇱

–10% NU MET DE CODE RDM10

4,8/5 MEDEDELINGEN AAN KLANTEN ★★★★★

Gemakkelijk leren rolschaatsen met Kinder World

Rollen op skates vereist coördinatie en een goed evenwichtsgevoel. Deze twee factoren komen niet vanzelf. Je moet eraan werken om ze te verwerven en plezier te hebben op je skeelers.

In ons artikel lees je over de basis, hoe je moet beginnen, waar je moet trainen en vooral hoe je jezelf niet kunt blesseren tijdens de oefeningen. Door ons advies toe te passen, leer je snel de bewegingen die je moet doen.

Un jeune garçon qui fait du roller sur le trottoire sous le soleil. Il porte une paires de patins à roulettes bleu, des genouillère noires et des protections aux coudes noires ainsi qu'un casque bleu.
Leren skeeleren is gemakkelijk als je goed bent uitgerust

Op welke leeftijd moet je beginnen met skeeleren?

Rolschaatsen zijn moeilijk onder de knie te krijgen en lijken een gevaarlijk accessoire. Veel ouders aarzelen om hun kinderen met dit spel te laten beginnen uit angst voor letsel. Rolschaatsen heeft echter een aantal voordelen. Het is een geweldige oefening in evenwicht en motoriek. Daarom kun je het je kleintjes leren vanaf de leeftijd van 3 of 4 jaar.

Er is echter geen echte aanbeveling over dit onderwerp. Je kunt veel later beginnen met leren, afhankelijk van het enthousiasme van je kleintje. Voordat je begint, moet je ook rekening houden met het evenwichtsgevoel van je kleintje. Als hij nog niet op zijn benen kan staan, is het nog niet het juiste moment.

Test de behendigheid van je kind voordat je rolschaatsen aantrekt. Hier zijn een paar oefeningen die kunnen helpen:

  • Vraag je kind om ongeveer 30 seconden op één voet te staan.
  • Laat hem hurken met zijn voeten plat en vraag hem om op te staan zonder zijn voeten van de grond te halen.
  • Speel pass-de-passer met je kleintje. Kijk of hij een bal goed kan gooien.
  • Springen kan ook bepalen of je kind een goed evenwicht heeft. Kijk hiervoor hoe ze landen. Als hun benen niet alle kanten op gaan en ze niet omvallen, zijn ze in goede vorm.

Het juiste paar rolschaatsen kiezen om mee te beginnen

Om snel op rolschaatsen te leren staan, vooruit te komen en te stoppen, heb je het juiste paar rolschaatsen nodig. De keuze van de rolschaatsen is cruciaal voor het succes van het leerproces. Beginners moeten zich perfect op hun gemak voelen in hun schoenen zodat ze zich kunnen concentreren op het leren.

Er zijn twee categorieën schaatsen op de markt:

  • Quads: dit zijn modellen met vier parallel geplaatste wielen. Ze zijn ideaal om aan het evenwicht te werken. Bovendien is het makkelijker om te stoppen met dit materiaal aan je voeten.
  • In-line rolschaatsen: zoals de naam al zegt, zijn de wielen in een rechte lijn geplaatst. Dit wordt gewaardeerd om de veiligheid die het met zich meebrengt. Met wielen die aan de voor- en achterkant uitsteken, is het risico op vallen beperkt.
Une paire de rollers grises sur un sol de béton avec de l'herbe verte en arrière plan
Bij het leren rolschaatsen is de keuze van de rolschaatsen cruciaal

Nu is het aan jou om een keuze te maken op basis van wat jij denkt dat het beste is voor je kleintje. Je kunt echter ook de mening van je kind vragen als hij of zij voorkeuren heeft.

Er zijn echter een paar punten die je moet controleren om het gebruikscomfort te garanderen:

  • Het type sluiting: kies voor micrometrische gespen vanwege hun precisie en efficiëntie.
  • Enkelsteun: dit is erg belangrijk om verstuikingen te voorkomen. We raden lederen of carbon modellen aan.
  • Wielen: om de kans op ongelukken voor je kinderen te verkleinen, kies je een model met rubberen wielen in plaats van plastic wielen.
  • Maat: als je schoenmaat te groot is, loop je het risico je evenwicht te verliezen.

Veiligheid op de eerste plaats

Zoals je zult begrijpen, brengt skaten een aantal risico’s met zich mee. Vallen kan erg gevaarlijk en pijnlijk zijn. Om het risico op breuken te beperken, moet je een aantal beschermende accessoires aantrekken:

  • Helmen
  • Elleboogbeschermers
  • Kniebeschermers
  • Polsbeschermers
  • Handschoenen

Om al deze uitrusting te passen, moet je in de juiste volgorde te werk gaan om tijdverlies te voorkomen. Begin met de helm, ga dan verder met de elleboogbeschermers, polsbeschermers en kniebeschermers. Eindig met de rolschaatsen en tot slot de handschoenen.

Un enfant qui porte une paire de rollers bleu et rouge et des protections à ses genoux de couleur bleu et rouge. Il est sur un sol de béton avec de l'herbe verte en arrière plan
Als je leert rolschaatsen, is veiligheid heel belangrijk en dat is in de eerste plaats een kwestie van uitrusting

Om maximale veiligheid te garanderen tijdens het rolschaatsen, moet je ook weten hoe je je rolschaatsen op de juiste manier aantrekt. Maak hiervoor alle sluitingen los voordat je je voeten erin zet. Zo beschadig je het beschermende schuim in de schoenen niet. Maak dan je veters vast en trek je voeten strak. Maak de knopen stevig vast en klem ze onder het eerste riempje. Zo voorkom je dat de veters in de weg zitten en in alle richtingen uitsteken.

Voor meer stabiliteit, vooral voor beginners, trek je de bovenste riem aan, waarbij je twee inkepingen laat zodat je de skeelers beter kunt bewegen en controleren.

De juiste plek kiezen om te oefenen

Het eerste wat belangrijk is als je net begint met skeeleren, is je balans vinden. Daarom is het aan te raden om plaatsen te kiezen die het makkelijker maken om de verschillende manoeuvres uit te voeren. Om te voorkomen dat je vaak valt, raden we je aan om hellingen te vermijden. Het is erg moeilijk om op dit soort terrein te remmen.

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is asfalt geen goede ondergrond om op te beginnen. We raden je ook aan om oppervlakken te vermijden die te glad zijn om je skates onder controle te houden. Hierop zijn de wielen minder controleerbaar omdat ze geen obstakels tegenkomen.

De beste plaats om je eerste stappen op rolschaatsen te zetten is op gras. Simpelweg omdat gras de snelheid van je wielen vertraagt, waardoor je een beter evenwicht kunt bewaren. Bovendien is de pijn bij een val beperkt. Beginners krijgen meer zelfvertrouwen en zijn vooral niet bang om te vallen.

Je kunt ook oefenen op een zachte ondergrond. Ruw terrein kan de rotatie van het wiel versnellen, waardoor het moeilijker wordt om je evenwicht te bewaren.

Leren balanceren

Nadat je je rolschaatsen op een grasveld hebt aangetrokken, probeer je op te staan. Ga hiervoor op handen en voeten staan en steun op één knie. Sta dan geleidelijk op en probeer geen plotselinge bewegingen te maken. Houd je romp naar voren gebogen om je evenwicht te bewaren tijdens deze manoeuvre.

Ten eerste is evenwicht een kwestie van strakheid. Als je veters en riemen te los zitten, zul je gemakkelijk vallen omdat je geen steun hebt. Voorkom echter dat je te strak zit, zodat je wat bewegingsvrijheid hebt en kunt buigen zonder je stabiliteit te verliezen.

Kijk vervolgens niet naar de grond. Kijk in plaats daarvan naar het doel voor je. Als je dat niet doet, leun je automatisch voorover en val je.

Nu je op je voeten staat, plaats ze evenwijdig aan je schouders. Hurk iets naar beneden totdat je bekken iets lager is en naar de grond wijst. Kantel je bovenlichaam lichtjes naar voren. Deze houding voorkomt dat je meteen valt.

Hoe naar voren bewegen en sturen op rolschaatsen

Allereerst moet je het idee van vallen accepteren. Vallen is een onvermijdelijk onderdeel van leren. Het helpt je ook om te weten wat er mis is met je positie en hoe je je schaatsen moet vasthouden.

Om vooruit te komen, richt je je voeten naar buiten en breng je je hielen zoveel mogelijk naar elkaar toe. Loop als een eend, waarbij je de ene voet voor de andere zet terwijl je je houding gebogen houdt. Als je deze beweging onder de knie hebt, probeer dan langere passen te maken terwijl je meer kracht uitoefent op je schaatsen.

Om een langere afstand te bereiken, duw je met één voet af, waarbij je deze boven de grond houdt, en rol je op de andere voet. Wanneer je stopt met voorwaarts bewegen, wissel je af. Je kunt veel eerder afwisselen om snelheid te winnen.

Om meer momentum te krijgen, moet je zoveel mogelijk naar voren leunen. Blijf hurken zodat je je stabiliteit niet verliest.

Om jezelf te sturen, is de oefening om je om te draaien in de basispositie, dat wil zeggen met je knieën gebogen en je borst vooruit. Open de linkervoet en sluit met de rechtervoet om naar links te bewegen. Open de rechtervoet en sluit met de linkervoet om naar rechts te bewegen. Houd je handen op je knieën voor stabiliteit. Om het rollen te oefenen, probeer je deze bewegingen opnieuw, waarbij je om hetzelfde punt draait.

Als je deze les geleerd hebt, oefen dan het zigzaggen voor korte afstanden, daarna voor langere afstanden. Probeer dan rondjes te draaien.

Weten hoe je moet remmen en vallen

Er zijn twee mogelijkheden om te remmen op skeelers. De eerste is om het remblokje aan de achterkant van de skeelers te gebruiken. Om dit te doen, hurk je na het verkrijgen van momentum een beetje terwijl je je knieën vasthoudt, verschuif je een van je voeten en til je de tenen omhoog, waarbij je hard op de hiel drukt.

Het tweede alternatief is remmen met een sneeuwploeg. Open je voeten en sluit ze dan door je knieën te kruisen en ze tegenover elkaar te zetten. Druk hard op je hielen om te stoppen. Zorg ervoor dat de twee uiteinden van de schaatsen elkaar niet raken. Anders val je zeker.

Als je om wat voor reden dan ook je evenwicht verliest, leer dan hoe je op de juiste manier kunt vallen. Buig hiervoor de knie van de voet achter je helemaal naar de grond. Houd je kin in de lucht en houd deze positie vast totdat je stopt.

Je kunt ook op je handen vallen, maar zorg er dan wel voor dat je op je beschermende handschoenen rust. Houd je hoofd altijd omhoog om te voorkomen dat je je kin of gezicht verwondt.

Loslaten

Het is heel normaal dat je bang bent dat je kinderen vallen als je ze kennis laat maken met skeeleren. Maar als je ze te veel beschermt, zullen ze het nooit leren. Geef ze een beetje vrijheid om hun eigen fouten te maken. Als ze vallen, des te beter, want dan weten ze wat ze fout deden en kunnen ze de volgende keer beter rollen.

Op rolschaatsen moet je niet te veel nadenken. Als je dat wel doet, verlies je gemakkelijker je evenwicht. Probeer je in plaats daarvan op één punt te concentreren om vol vertrouwen vooruit te komen. Laat jezelf gaan en luister naar de bewegingen van je lichaam.

Training is de sleutel

Er zijn meer dan twee of drie oefeningen nodig om het rolschaatsen onder de knie te krijgen. Je hebt doorzettingsvermogen en vooral geduld nodig. Je leert de basis door te oefenen. Je moet zoveel mogelijk oefenen tijdens de week. Minstens drie dagen per week.

Une jeune fille métisse fait du roller le long d'un grillage elle porte une paire de rollers rose et mauve, des protections aux genoux et aux coudes roses et mauves ainsi qu'un casque.
Inline-skaten vereist, net als elke andere discipline, training en regelmatige oefening

Doe tijdens het leren altijd verschillende soorten oefeningen. Zo leer je de bewegingen tegelijkertijd en kun je je gemakkelijker bewegen op je skeelers. Oefen idealiter nooit alleen. Je hebt de hulp nodig van iemand in je buurt in het geval van een ernstig incident.

Valangst: hoe kun je ermee omgaan?

Om de angst om te vallen onder controle te houden, moet je je zelfverzekerd voelen. Helmen, elleboogbeschermers, kniebeschermers, polsbeschermers en handschoenen helpen allemaal. Dankzij deze accessoires wordt vallen verminderd en pijn geminimaliseerd.

Als je kleine zich ongemakkelijk en bang voelt, probeer hem dan gerust te stellen door hem mee te nemen naar een grasveld. Vertel hem dat het gras zacht is en dat hij zich niet zal bezeren als hij valt.

Probeer je vervolgens niet op de grond te richten. Dit zal zijn angsten waarschijnlijk vergroten. Door een doel te stellen dat voor hem ligt, denk je minder aan vallen. Haal diep adem voordat je verder gaat en adem uit. Dit zal de druk helpen verlichten.

Gemakkelijk leren skeeleren: aandachtspunten

De belangrijkste factor bij het skeeleren is evenwicht. Om jezelf goed te stabiliseren tijdens je eerste pogingen, moet je de basispositie aannemen: knieën gebogen, voeten parallel aan de schouders en de romp licht naar voren gebogen.

Oefen om te beginnen het rijden op gras. Het gras zal de rotatie van je wielen vertragen, waardoor je een betere balans krijgt. Dit zal je meer vertrouwen geven.

Vergeet niet een helm, kniebeschermers, elleboogbeschermers, polsbeschermers en handschoenen te dragen. En rijg vooral je skates goed vast voor een betere ondersteuning.

Als je voelt dat je je evenwicht verliest, houd dan altijd je hoofd en kin omhoog. Zo voorkom je dat je je gezicht bezeert als je valt. Blijf zo vaak mogelijk oefenen om alle basisbewegingen onder de knie te krijgen voordat je trucs gaat uitproberen.

Vond je onze tips nuttig? Wat vond je van onze kleine inlineskate-les? Hoe heb jij deze sport geleerd? We nodigen je uit om te reageren en je ervaring met ons te delen.

Gratis Bezorging

Voor bestellingen boven €50*

Nederlandse Bezorging

Wij leveren overal in levering overal in Nederland, België

100% Veilig

PayPal / MasterCard / Visa

15% korting op de hele winkel!


Word lid van onze VIP-klantenlijst en profiteer van onze exclusieve aanbiedingen, promoties en privéverkopen en ontvang je welkomstgeschenk.