Mijn Mandje

NEDERLANDSE KLANTENSERVICE 🇳🇱

–10% NU MET DE CODE RDM10

4,8/5 MEDEDELINGEN AAN KLANTEN ★★★★★

Hoe kun je je kind helpen zijn of haar lichaamsbeweging te vinden?

Frequente lichaamsbeweging is net zo belangrijk voor volwassenen als voor jongeren. Voor kinderen draagt sportieve beweging bij aan een gezonde groei. Het is een manier voor peuters om te experimenteren met hun motorische vaardigheden en behendigheid. Bovendien helpt het hen ook om hun uithoudingsvermogen en cardiofitness op te bouwen. Niet alle kinderen houden echter van bewegen. Om ze aan te moedigen en ze een leuke ervaring te bezorgen, moet je een discipline vinden die ze echt leuk vinden. Hier zijn een paar ideeën om je op weg te helpen.

Un groupe de 9 jeunes garçons joue au jeu de la corde dans une étendue d'herbe verte
Lichaamsbeweging is een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van een kind. Afhankelijk van het geslacht of de persoonlijkheid van je kind zijn er verschillende mogelijkheden

Het uithoudingsvermogen en energieniveau van je kind beoordelen

Niet alle kinderen zijn even fit. Sommigen zijn energieker dan anderen. Om erachter te komen welke sportdiscipline het beste bij hen past, moet je rekening houden met deze factor. Hoe kun je hun uithoudingsvermogen?

Uithoudingsvermogen verwijst naar de maximale hoeveelheid zuurstof die het lichaam van je kind kan omzetten in energie. Dit wordt aerobe capaciteit genoemd. Over het algemeen hebben jonge mensen meer uithoudingsvermogen dan volwassenen omdat ze beter weten hoe ze het moeten gebruiken. Daarom zie je kinderen de hele dag rennen zonder zich ook maar een beetje moe te voelen.

Maar iedereen is anders. Terwijl sommigen graag de hele dag buiten rondrennen, zitten anderen liever thuis en spelen een bouwspel of een legpuzzel. Kies voor de laatsten sporten die concentratie vereisen, zoals..:

  • Dansen
  • Boogschieten
  • Yoga
  • Tennis
  • Golf

Voor hyperactieve kinderen kun je vechtsporten en teamsporten zoals voetbal en basketbal beter vermijden. Kies in plaats daarvan voor:

  • Atletiek
  • Paardrijden
  • Hindernisbaan
  • Zwemmen
  • Gymnastiek

Leg ze hun opties voor en vraag naar hun mening. Zo motiveer je ze meer dan wanneer je ze jouw keuze oplegt.

De fysieke mogelijkheden van je kind beoordelen

De keuze van een sportactiviteit voor kinderen hangt ook af van hun fysieke mogelijkheden. Sommige disciplines vereisen specifieke voorwaarden, zoals een bepaalde grootte. Neem bijvoorbeeld een basketbalspeler. Langere mensen kunnen gemakkelijker bij de hoepel komen en punten scoren. Om je kleintje gemotiveerd te houden, moet je zijn zelfvertrouwen koesteren.

We raden je aan om de acties van je kinderen dagelijks te observeren en hun talenten in te schatten:

  • Met een goed evenwichtsgevoel zijn sporten die geschikt kunnen zijn zoals skateboarden, rolschaatsen, schaatsen, skiën, surfen, enz.
  • Met een goede coördinatie en artistieke aanleg raden we ritmische gymnastiek, dans, hindernisbanen, synchroonzwemmen enz. aan.
  • Als je een goed uithoudingsvermogen hebt, kies dan voor hardlopen, fietsen, zwemmen, langlaufen, enz.
  • Als je meer kracht hebt, zijn de alternatieven alpineskiën, atletiek of klimmen.

Naast de fysieke capaciteiten van je kind moet je ook rekening houden met hun motivatie en passie. Deze vastberadenheid zal hen helpen om uit te blinken in hun gekozen discipline.

Speelt je kind liever buiten of binnen?

Een aantal sporten kan tegenwoordig zowel binnen als buiten worden beoefend. Ze omvatten

  • Volleybal
  • Voetbal
  • Basketbal
  • Tennis
  • Vechtsport
  • Zwemmen
  • Enz.

Voor dit soort activiteiten wisselen de clubs elkaar vaak af. Dit betekent dat je kind vroeg of laat beide zal moeten beoefenen. Als ze de voorkeur geven aan de een boven de ander, kies dan voor een discipline die aansluit bij hun voorkeuren.

Binnensporten:

  • Dans
  • Turnen
  • Yoga
  • Badminton
  • Enz.

Buitensporten:

  • Klimmen
  • Fietsen
  • Wandelen
  • Skiën in de winter
  • Kajakken
  • Enz.

Houd rekening met de interpersoonlijke vaardigheden van je kind

Elk kind is anders. Sommigen integreren gemakkelijker in een nieuwe sociale omgeving dan anderen. Je moet met deze factor rekening houden voordat je je kleintje inschrijft voor een fysieke activiteit.

Als je kleintje niet van contact met andere mensen houdt, heeft het geen zin om hem of haar te dwingen. Vermijd sporten zoals boksen of vechtsporten. En vermijd teamsporten zoals voetbal, basketbal, volleybal of handbal. De voorkeursactiviteiten in dit geval zijn :

  • Tennis
  • Tafeltennis
  • Badminton
  • Boogschieten
  • Klimmen
  • Schaatsen
  • Fietsen
  • Golf
  • Zwemmen
  • Enz.

Aan de andere kant wordt je kind altijd vergezeld door een groep vrienden. Dit kan betekenen dat ze weten hoe ze in een gemeenschap moeten leven en graag met anderen omgaan. In dit geval kun je kiezen voor sporten zoals

  • Honkbal
  • IJshockey
  • Softbal
  • Waterpolo
  • Synchroon zwemmen
  • Enzovoort.

Lichaamsbeweging is niet alleen goed voor je gezondheid. Het is ook een uitstekende manier om kinderen te leren socialiseren. Als je wilt dat je kleintje zich wat meer openstelt voor anderen, stel dan voor dat hij een teamsport probeert. Als hij het na een paar maanden echt niet leuk vindt, kun je hem altijd nog een andere discipline laten kiezen.

Welke lichaamsbeweging past bij de leeftijd van je kind?

Welke lichaamsbeweging een kind kiest, hangt sterk af van de leeftijd. Sommige disciplines vereisen vrij goed ontwikkelde motorische en intellectuele vaardigheden. Welke sport moet je aanbieden?

Tussen 0 en 3 jaar

Lichamelijke activiteiten zijn ook belangrijk voor peuters. Om gezond te blijven, moeten ze een beetje bewegen. Dit betekent natuurlijk niet intensief sporten, maar eerder gematigde sportsessies. Kinderartsen adviseren ouders over het algemeen om de knieën en benen van hun kinderen voor te bereiden op het lopen onder de leeftijd van één jaar. Doe hiervoor elke ochtend en avond fietsbewegingen met hun voeten. Dit versterkt hun gewrichten en spieren.

Un bébé fille qui nage dans la piscine pour la première fois avec sa maman. Le bébé porte un bonnet de natation rose et une paire de lunette jaune ainsi qu'un maillot de bain rose.
Zwemmen is goed voor baby’s, omdat het ze hetzelfde gevoel van voldoening geeft als toen ze nog in de baarmoeder zaten

Vanaf de leeftijd van 1 tot 3 of 4 jaar moeten kinderen 3 uur per daglichamelijk actief zijn. Hier zijn een paar ideeën:

  • Dansen
  • De bok doorgeven
  • Interactieve vloerspelletjes zoals speelmatten
  • Fietsen
  • Zwemmen

Tussen 4 en 8 jaar

Op deze leeftijd hebben kinderen al een bepaald niveau van motorische vaardigheden. Hun vaardigheden zijn echter nog in ontwikkeling. Om deze groei te stimuleren, moeten ze lichamelijk actief zijn. Omdat kinderen tussen 4 en 8 jaar al hun eigen persoonlijkheid hebben gevormd, moet je daar rekening mee houden bij het kiezen van de juiste sport voor hen.

Des jeunes élèves d'une classe d'école sont assis sur un banc au sport. Ils portent des tenues de sport pour enfant et un enfant tient un ballon de basketball
Teamsporten zijn nuttig om aan je fysieke fitheid te werken en tegelijkertijd groepswaarden bij te brengen

De meest aanbevolen disciplines zijn

  • Judo
  • Tennis
  • Zwemmen
  • Rugby
  • Voetbal
  • Paardrijden
  • Basketbal

Tussen 8 en 12 jaar

De keuze voor een fysieke activiteit tussen 8 en 12 jaar hangt af van een aantal factoren:

  • Het karakter van het kind: verlegen, gereserveerd, agressief, rusteloos, extravert, enz
  • De fysieke vaardigheden van het kind: uithoudingsvermogen, coördinatie, cardio, enz
  • De voorkeuren van het kind: groep, individueel, binnen, buiten, enz

Visualiseer wat je wilt dat je kleintje bereikt. Wil je dat hij geduldiger wordt, minder onstuimig, meer uitgaand, onafhankelijker of meelevender? Sport is vooral een krachtig leermiddel. Over het algemeen helpen alle disciplines bij het opbouwen van zelfvertrouwen, wat een heel belangrijk onderdeel is van de opvoeding van jongeren.

Dus welke activiteit moet je kiezen? Voor kinderen van 8-12 jaar raden we het volgende aan

  • Vechtsporten
  • Atletiek
  • Skiën
  • Tafeltennis
  • Wielrennen
  • Gymnastiek
  • Dansen
  • Hardlopen
  • Handbal
  • Basketbal
  • Voetbal

Welke lichaamsbeweging is geschikt voor tieners?

Voor veel mensen is de adolescentie een moeilijke tijd. Het zit vol onzekerheid en onrust. Op zulke momenten kan sport de drijvende kracht zijn om je beter te voelen. Vraag je kind in welke gemoedstoestand hij of zij verkeert en stel activiteiten voor die hem of haar kunnen helpen om de moeilijkheden te overwinnen.

2 jeunes adolescentes qui  pratique de la gymnastique à la salle de gym. Elles sont sur des tapis de sport dans une salle de sport. Il y a un ballon de sport rouge en arrière plan
Gymnastiek is de lichaamsbeweging bij uitstek voor wie aan zijn houding en behendigheid wil werken
  • Voor verlegen tieners: team- en contactsporten worden het meest aanbevolen.
  • Voor introverte tieners: we raden aan omje kind te leren rolschaatsen of een vechtsport te leren.
  • Voor tieners die zich moeilijk kunnen concentreren : dans, yoga, boogschieten en biljart zijn uitstekende alternatieven.
  • Om gewicht te verliezen: zwemmen, aquagym, hardlopen of dansen.
  • Voor astmapatiënten: fietsen, tennis, roeien of langlaufen.
  • Om te ontstressen: ga wandelen, skeeleren, klimmen, fietsen of yoga.

Ontdek de favoriete sporten van je kind

Sporten, ja, maar dwing je kind niet om een sport te beoefenen waar hij of zij niet enthousiast over is. Dit kan hem of haar demotiveren en, erger nog, ontmoedigen om andere activiteiten te gaan doen. Uiteindelijk win je er niets mee.

Stimuleer communicatie tussen jou en je kinderen of tieners. Zo kunnen jullie als gezin bespreken wat ze leuk vinden en wat niet. Zo voorkom je dat je geld uitgeeft aan cursussen die hen niet interesseren en waar ze niet alles geven.

Voor kleintjes die het nog steeds moeilijk vinden om hun wensen te uiten, kun je hun houding observeren. Als ze een hele wedstrijd in een discipline kunnen kijken zonder verveeld te raken, is het misschien de juiste sport voor hen. Stel dan voor dat ze het een paar keer proberen en kijk hoe ze reageren.

Je kunt ze ook andere alternatieven voorstellen om ze een ruimere keuze te geven. Bekijk samen een paar wedstrijden voetbal, basketbal, volleybal, tennis of andere sporten en geef je kind het laatste woord.

Oordeel niet over de keuzes van je kind

De belangrijkste rol van ouders is om hun kinderen te steunen in hun beslissingen. Er bestaat niet zoiets als een slechte sport voor die-en-die. Jongens kunnen dans, turnen of kunstschaatsen kiezen als ze dat willen. Laat vooroordelen varen en verdedig de passie van je kleintje tegen alle verwachtingen in.

Meisjes kunnen ook kiezen voor worstelen, klimmen, rugby of voetbal. Door de keuze van je kind te respecteren, vergroot je ook het gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen. Tegen hun passie ingaan kan hun moreel ondermijnen en ze depressief maken.

Aan de andere kant, als je kind een discipline heeft gekozen die iets te duur voor je is, leg de situatie dan voorzichtig uit. Stel ze gerust dat je op zoek zult gaan naar alternatieven en goedkopere cursussen. Dit zal hen aanmoedigen. Je moet tenslotte het ijzer smeden als het heet is.

De lichaamsbeweging van je kind bepalen: ons advies

Kinderen en tieners zijn soms besluiteloos als het gaat om het maken van keuzes die hen aangaan. Om hen te helpen de lichaamsbeweging te vinden die het beste bij hen past, moet je proberen hen een beetje te begeleiden. Houd hierbij rekening met verschillende factoren zoals hun persoonlijkheid, uithoudingsvermogen, fysieke capaciteit, grootte en mentale houding. Leeftijd is ook een belangrijke overweging.

Maak een lijst met sporten die je kinderen zouden kunnen interesseren. Vraag hen om een paar wedstrijden te bekijken, zodat ze er een gevoel bij krijgen. Geef ze dan de tijd om hun antwoord te geven. Als ze hun keuze hebben gemaakt, moedig ze dan hoe dan ook aan. De eerste paar dagen van aanpassing kunnen moeilijk zijn. Wees begripvol.

Om je kind te helpen beter te worden in zijn nieuwe discipline en gemakkelijk zijn plaats te vinden, kun je informatie inwinnen over de populairste cursussen en coaches van dit moment. En hoe zit het met jou? Welke fysieke activiteiten hebben uw kinderen gekozen? Hoe hebben ze gekozen? Op welke leeftijd heeft u uw kinderen ingeschreven? We nodigen je uit om je ervaringen met ons te delen in de comments.

Gratis Bezorging

Voor bestellingen boven €50*

Nederlandse Bezorging

Wij leveren overal in levering overal in Nederland, België

100% Veilig

PayPal / MasterCard / Visa

15% korting op de hele winkel!


Word lid van onze VIP-klantenlijst en profiteer van onze exclusieve aanbiedingen, promoties en privéverkopen en ontvang je welkomstgeschenk.