Mijn Mandje

NEDERLANDSE KLANTENSERVICE 🇳🇱

–10% NU MET DE CODE RDM10

4,8/5 MEDEDELINGEN AAN KLANTEN ★★★★★

Yoga voor kinderen : Vanaf welke leeftijd?

Yoga is een activiteit die we meestal als volwassenen beginnen te beoefenen. Als kind beginnen met yoga kan echter veel voordelen hebben. Yoga is een zachte discipline die perfect geschikt is voor kinderen.

Het is het beste om op jonge leeftijd te beginnen met yoga en meditatie om er alle voordelen van te plukken.

Regelmatige yogasessies voor jonge kinderen kunnen hen helpen de basis te leggen voor een gezond, evenwichtig leven.

Yoga voor kinderen: er is geen leeftijdsgrens om ermee te beginnen!

Zelfs pasgeboren baby’s kunnen kleine bewegingen doen! Natuurlijk is het een heel andere vorm van yoga dan die van volwassenen.

Hetzelfde geldt voor de jongste kinderen, kleuters, die eenvoudige houdingen krijgen aangeboden, waarbij alles gebaseerd is op spel.

Daarna, vanaf 6 jaar, beginnen kinderen deel te nemen aan ‘echte’, meer gestructureerde lessen.

Yoga voor kinderen van 0-3 jaar:

Nog voordat ze ter wereld komen, zijn baby’s voortdurend in beweging…

Vanaf de eerste maanden van hun leven passen kinderen onbewust yogahoudingen toe om zich uit te rekken of hun evenwicht te hervinden. Baby’s spelen voortdurend en ontdekken hun flexibiliteit.

Yoga voor peuters houdt in dat je ze door de houdingen leidt om ze te helpen soepel te blijven, zich bewust te worden van hun lichaam en te ontspannen!

Yoga voor kinderen van 3 tot 7 jaar:

Yoga voor kinderen van 3 tot 7 jaar is gebaseerd op eenvoudige houdingen die draaien om spel en voorstelling en is ontworpen om speels te zijn, zodat ze plezier kunnen hebben, ontspannen en ontdekken.

Yoga voor kinderen vanaf 8 jaar:

Voor kinderen ouder dan 8 jaar kan yoga meer gestructureerd zijn.

We zorgen ervoor dat kinderen de houdingen correct uitvoeren en de voordelen van elke houding begrijpen.

Yoga voor kinderen vanaf 8 jaar blijft echter speels, zodat ze blijven leren terwijl ze plezier hebben en ontdekken.

De beoefening ontwikkelt zich na verloop van tijd. Kinderen en tieners die regelmatig yoga beoefenen voelen de voordelen, zowel op de mat als in hun dagelijks leven!

Group d'enfants en train de pratiquer du yoga

Yoga voor kinderen: hoe werkt het?

Yoga voor kinderen is een geweldige activiteit, omdat het leuk is en heel veel plezier. Het draait allemaal om spelen en je lichaam gebruiken… Zo breng je rust.

Om het te laten werken, verpak je alles in een mooi verhaal. Je kunt het ‘s avonds doen, om weer tot rust te komen, net als na het douchen.

Kinderen zijn altijd bereid om te imiteren, of het nu rivieren, bomen, bergen of dieren zijn… Door te spelen raken ze geïnteresseerd in en zich bewust van hun lichaam en motoriek.

Natuurlijk kan het imiteren van een dier ze opwinden en aan het lachen maken, maar de rust keert snel terug met een ontspanningsoefening.

Na een spelmoment, waarbij we ze op een speelse manier houdingen aanleren, werken we aan het terugkeren naar rust, met een ontspanningsmoment om goed te leren ademen.

Dit heeft niets te maken met yoga voor volwassenen: we lachen, we dansen, we spelen – het is heel interactief!

Door middel van spelletjes leren we ze geleidelijk het begrip balans, welzijn, bewuste ademhaling en ontspanning.

De 5 belangrijke elementen van een complete yogasessie :

Yoga is geen reeks ongerelateerde oefeningen… Deze beoefening verenigt lichaam en geest, maar verbindt ons ook met de wereld om ons heen.

De mens bestaat, net als de wereld, uit 5 elementen die elkaar in evenwicht houden: water, vuur, aarde, lucht en ruimte. Yoga associeert deze 5 elementen met de 5 vingers van de hand.

Deze overeenkomst tussen vingers en elementen is een geheugensteun waarmee een complete yogasessie kan worden uitgevoerd.

Op deze manier wordt er niets weggelaten uit de relatie tussen het lichaam, de geest en de wereld. Kinderen onthouden gemakkelijker, omdat de vingers van de hand een rode draad vormen:

  • De duim, geassocieerd met vuur, is de warming-up voor elke fysieke activiteit.
  • De wijsvinger, die met lucht wordt geassocieerd, vertegenwoordigt de ademhaling. Een goede ademhaling helpt om meer energie te krijgen, je te concentreren en te ontspannen.
  • De middelvinger, geassocieerd met ruimte, symboliseert leegte. Hier gaan we mediteren om onze geest tot rust te brengen.
  • De ringvinger, die geassocieerd wordt met de aarde, symboliseert het zoeken naar evenwicht, wat een constante is in de beoefening van yoga.
  • De pink, die geassocieerd wordt met water, staat voor ontspanning, waardoor lichaam en geest lichter worden. Elke yogasessie eindigt met dit moment van ontspanning.
Les bienfaits du yoga pour enfant

Wat zijn de voordelen van yoga voor kinderen?

Yoga helpt kinderen vooral om hun energie te kanaliseren en een gevoel van balans te ontwikkelen (zowel mentaal als fysiek). Ze worden zich bewust van hun lichaam in de ruimte.

En een onmiskenbaar voordeel bij kinderen is dat ze, in tegenstelling tot ons, altijd in het huidige moment zijn.

Yoga voor kinderen heeft veel voordelen, om er maar een paar te noemen:

  • Helpt emoties te reguleren.

Yoga en meditatie stellen kinderen in staat om op een gezonde en positieve manier met hun emoties en gevoelens om te gaan.

  • Kan stress en angst verminderen.

Yoga verandert de reactie van het lichaam op stress. Kinderen krijgen waardevolle kennis en begrip van het verband tussen lichaam, geest en ademhaling, zodat ze hun angst beter kunnen beheersen. Het is een krachtig concept voor kinderen om te begrijpen.

  • Verbetert interpersoonlijke relaties.

Yoga helpt kinderen compassie te ontwikkelen voor zichzelf en hun leeftijdsgenoten. Het stelt hen in staat hun relaties met anderen te verbeteren door zelfbewustzijn te vergroten.

  • Bevordert concentratie en aandacht.

Langzame, bewuste bewegingen verbeteren de aandachtsspanne van jonge kinderen. Door de concentratie en balans die ze nodig hebben om hun lichaamshouding te behouden ook elders in hun leven te gebruiken, geeft yoga ze waardevolle hulpmiddelen om zich te concentreren op de taken die ze moeten uitvoeren.

Zijn er contra-indicaties voor het beoefenen van yoga voor kinderen?

Kinderen die aan hun eerste yogasessies beginnen, moeten eerst een volledig medisch onderzoek ondergaan.

Als ze lijden aan een specifieke ziekte of net een operatie hebben ondergaan, kunnen ze beter geen yoga beoefenen.

Hier zijn een paar basisregels voor goede kinderyoga:

  • kleed kinderen in de winter in comfortabele, warme kleding;
  • geen oefeningen direct na de maaltijd;
  • geen sessies vlak voor het slapen gaan: de oefening kan ze energie geven en voorkomen dat ze in slaap vallen;
  • leer ze dat slecht uitgevoerde houdingen hun rug kunnen beschadigen, dus het is belangrijk om naar het advies van je leraar te luisteren.

3 boeken om kinderen met yoga te laten beginnen:

Er zijn veel leuke boeken waarin yoga wordt onderwezen. Ze zijn meestal goed geïllustreerd en gaan vergezeld van een muziek CD. Ze vormen een heel goede basis om kinderen te helpen leren en ontspannen.

Kalm en aandachtig als een kikker

Therapeute Eline Snel heeft een meditatiemethode voor kinderen ontwikkeld die wereldwijd bekend is. Haar mindfulness academie traint ouders en professionals in de kinderopvang in vele landen. “Kalm en aandachtig als een kikker” is het nummer één kindermeditatieboek ter wereld.

Yoga voor kleintjes

Met leuke afbeeldingen, eenvoudig en gedurfd advies en precieze foto’s die de houdingen illustreren, is dit album een spannende uitnodiging om op een leuke manier yoga te leren aan peuters (en oudere kinderen). Dit album presenteert een complete yogasessie: het enige wat je hoeft te doen is samen met een volwassene de illustratie kopiëren.

Ik ontdek meditatie

Een boek en CD met geleide oefeningen om kinderen te helpen hun emoties te verwelkomen en hun bewustzijn te verhogen. Het bevat 9 vrij korte meditaties (ongeveer 2 tot 5 minuten). Elke meditatie gaat vergezeld van een kort verhaal waarin een “wijs mannetje” de basisprincipes van elke meditatie uitlegt aan Jeanne tijdens haar vakantie in Japan met haar ouders.

la pratique du yoga pour les enfants

Welke yoga benodigdheden hebben kinderen nodig?

Om yoga voor kinderen te beoefenen, hoef je alleen maar een matje te kiezen dat ze leuk vinden en dat ze uitsluitend voor deze activiteit zullen gebruiken. En dat is alles!

Kinderen zullen leren dat wanneer de mat op zijn plaats ligt, het een rustig moment is dat bevorderlijk is voor innerlijke concentratie.

Wil je yoga voor kinderen proberen?

Aarzel niet om je ervaring met ons te delen of stel je vragen in de comments!

Gratis Bezorging

Voor bestellingen boven €50*

Nederlandse Bezorging

Wij leveren overal in levering overal in Nederland, België

100% Veilig

PayPal / MasterCard / Visa

15% korting op de hele winkel!


Word lid van onze VIP-klantenlijst en profiteer van onze exclusieve aanbiedingen, promoties en privéverkopen en ontvang je welkomstgeschenk.