Onderwijs aan jonge kinderen is van cruciaal belang. Onderzoekers geloven dat de beste periode om te leren tussen de geboorte en het achtste levensjaar ligt. Op deze leeftijd is de cognitieve capaciteit erg hoog en kunnen we ons in een veel sneller tempo ontwikkelen dan wanneer we volwassen worden.
In deze race tegen de klok is het echter geen kwestie van onze kleintjes de hele tijd volstoppen met informatie, zonder rekening te houden met hun welzijn. Het doel is in de eerste plaats om hun nieuwsgierigheid te wekken en hen aan te moedigen hun kennis uit te breiden zonder hen te dwingen. Dit is waar spelletjes om de hoek komen kijken.
Spellen ontwikkelen de vaardigheden van kinderen
UNICEF werkt er hard aan om spelend leren op te nemen in kleine scholen, omdat dit concept echt een betere basis kan leggen voor onze kinderen. Toch is de strijd nog steeds moeilijk, omdat velen nog steeds niet het echte belang van spelen in het schoolonderwijs inzien.
Ons eerste argument hiervoor is de verwerving van nieuwe vaardigheden via spelletjes. Voor kinderen zijn spellen het equivalent van het oefenen van wat ze al weten. Op die manier helpen ze onze kleintjes zich te ontwikkelen. Ze leren het beste door te doen. Abstracte concepten zoals schriftelijke lessen zijn moeilijk te begrijpen voor hen.
Bouwspelletjes zijn een goed voorbeeld. Dankzij dit medium ontdekt een kind concreet wat geometrische vormen zijn. Door de blokken in het spel te manipuleren, leren ze geleidelijk hoe ze een vierkant, driehoek of rechthoek moeten gebruiken.
Door puzzels te spelen kunnen kinderen een paar basisbeginselen van wiskunde leren. Ze weten ook hoeveel stukjes er in de set zitten en of er een element ontbreekt. Er zijn ook cijferpuzzels die het voor kleintjes makkelijker maken om het concept van getallen te leren.
Met andere woorden, het manipuleren van voorwerpen is cruciaal voor hun dagelijkse leerproces. Door spelletjes leren kinderen een project te maken, problemen op te lossen, een fout te herstellen, te redeneren, te communiceren en een idee te ontwikkelen. Dit komt gewoon omdat spelletjes nadenken, gezond verstand, creativiteit en verbeelding vereisen. En onze kinderen doen dit allemaal onbewust als ze spelen.
Spelletjes stimuleren betrokkenheid bij activiteiten
Betrokkenheid is een heel belangrijke factor bij het leren. Een ongeïnteresseerd persoon zal geen nieuwe kennis kunnen opnemen. Dit geldt ook voor kinderen. Je hebt ongetwijfeld gemerkt dat ze ongeduldig zijn tijdens lange familiebijeenkomsten of wanneer je te lang wacht op een bestelling in een restaurant. Activiteiten die hun nieuwsgierigheid niet wekken, houden hen niet bezig. Hoeveel je ze ook dwingt, het zal de situatie alleen maar erger maken en ze zullen er zelfs van walgen.
Aan de andere kant, tijdens de spelletjes die ze thuis of met hun vrienden spelen, tonen kleintjes een grote concentratie en doen ze er alles aan om hun doel te bereiken. Dankzij deze betrokkenheid leren ze dingen beter en doen ze zelfs nieuwe ontdekkingen die ze zeker zullen toepassen tijdens hun volgende speelsessies.
Als kinderen in deze staat van concentratie zijn, leren ze sneller. Vandaar de interesse in spelletjes zoals puzzels, bouwstenen, tangrammen of spellingsdozen. Deze activiteiten leren kinderen zich te concentreren en hun ideeën te organiseren om hun projecten te voltooien.
Spellen helpen om kennis toe te passen en uit te breiden
Allereerst is het essentieel om het gevoel van verwondering bij kinderen te cultiveren. Zonder dat zullen ze snel op alles uitgekeken zijn en hun interesse in het nieuws verliezen. Daarom is het belangrijk dat ze zelf willen leren. Vermijd dus dat je ze dwingt om een activiteit te doen waarvan je denkt dat ze er beter van worden. Met dit in gedachten moet je ze vrijheid geven om hun aangeboren gevoel van verwondering te behouden. Maar welke rol spelen spelletjes hierin?
Het voordeel van spelletjes is dat ze iteratief zijn. Ze kunnen verschillende keren worden herhaald zonder de kinderen snel te vervelen. Dankzij de verschillende pogingen die ze doen om te winnen of om de processen in een spel te begrijpen, verwerven kinderen nieuwe vaardigheden. Tegelijkertijd kunnen ze hun kennis uitbreiden en op de proef stellen door nieuwe puzzels op te lossen. Het is in dit soort situaties dat de dorst naarleren langzaam wordt geboren.
In spelletjes experimenteren kinderen zelf met hun omgeving en elk voorwerp daarin. Zo ontwikkelen ze op een natuurlijke manier hun nieuwsgierigheid om het nut van elk voorwerp binnen hun bereik te ontdekken. Ze voelen zich niet verplicht om dit te doen, maar ze voelen wel de behoefte om het mysterie waarmee ze geconfronteerd worden op te lossen. In deze toestand verloopt het assimilatievermogen sneller.
Leven in de maatschappij hoort bij het mens zijn. We moeten kinderen dus laten wennen aan interactie met hun gemeenschap. Om dit te doen, moeten ze in contact worden gebracht met andere kinderen in hun leeftijdsgroep. De integratie moet echter op een natuurlijke manier gebeuren, zonder enige druk van jouw kant en vooral geleidelijk. Een plotselinge verandering in hun omgeving kan hun psychologische toestand beïnvloeden.
Het eerste contact is vaak het moeilijkst. Door verlegenheid of angst benaderen twee kinderen elkaar misschien lange tijd niet, tenzij ze plotseling dezelfde interesse vinden in een voorwerp of activiteit. Dit is waar spel om de hoek komt kijken.
Aangetrokken door nieuwsgierigheid hebben kinderen de neiging om snel een band te vormen om hun gemeenschappelijke doel te bereiken. Een jonger kind kan bijvoorbeeld naar een ouder kind toekomen en proberen te begrijpen wat deze laatste aan het spelen is.
Bij coöperatieve spellen helpen deelnemers elkaar om een puzzel op te lossen. Dit soort activiteiten is bedoeld om een gevoel van communicatie te ontwikkelen. Door herhaling leren kinderen elkaar kennen en kunnen ze hun complexen gemakkelijker kwijt. Zo zijn ze beter in staat om nieuwkomers te verwelkomen en nieuwe vrienden te maken.
Spelletjes helpen hen de wereld om hen heen te begrijpen
Voor kinderen zit de wereld vol mysteries. Via spelletjes proberen ze de voorwerpen om hen heen en de omgeving waarin ze leven beter te begrijpen. Ze gebruiken het geleerde ook om hun horizon te verbreden.
Deze fase in hun ontwikkeling is essentieel als ze vroeg of laat zelfstandig en onafhankelijk willen worden. Spelen met dit in gedachten helpt kinderen om hun vermogen om betekenis te vinden in hun alledaagse handelingen aan te scherpen. Ze ontdekken het nut van bepaalde voorwerpen, de betekenis van bepaald gedrag en nog veel meer.
Op een legpuzzel die het menselijk lichaam voorstelt, kunnen ze bijvoorbeeld de verschillende organen van het lichaam en hun functies vinden. Zo leren ze hoe hun lichaam werkt. Op een houten puzzel van een worteloogst krijgen ze een idee van hoe deze groenten worden gekweekt en waar ze te vinden zijn. Ze leren ook geleidelijk de kleuren van voorwerpen te onderscheiden.
Op welke leeftijd moeten kinderen beginnen met leren?
Leren is van vitaal belang voor mensen. Het is door onze kennis dat we ons ontwikkelen en op nieuwe ideeën komen om ons leven te verbeteren. Na vele jaren van onderzoek zijn specialisten het erover eens dat het leggen van een goede basis noodzakelijk is om toekomstig leren beter te assimileren. Daarom wordt aanbevolen om te beginnen met leren op de leeftijd van twee jaar en door te gaan tot de leeftijd van acht jaar.
Het is echter geen kwestie van onze kinderen naar school. Een groot deel van hunopvoeding wordt overgelaten aan hun ouders. De eerste dingen die ze leren zijn hun lichaamsfuncties: lopen, een voorwerp vasthouden, eten, drinken, spreken, enz. Vanuit dit oogpunt begint leren bij de geboorte.
De eerste stap is om kinderen aan te moedigen om te leren. Spelletjes zijn een effectieve manier om dit te doen. Ze stimuleren de zintuigen van de jongste kinderen. Ze assimileren dan geleidelijk begrippen als kleur, vorm, geluid, grootte en textuur en begrijpen geleidelijk de onderdelen van hun omgeving.
Een van de spellen die we aanraden zijn speelmatten. Ze zijn meestal heel kleurrijk en voorzien van kleine hangende voorwerpen die je baby’s kunnen proberen te vangen. Er zijn ook muzikale matten waarmee je kinderen kennis kunnen maken met muziek.
De Montessorimethode om te beginnen
Spelletjes gebruiken als medium voor onderwijs is geen nieuw concept. Een van de bekendste onderwijsmethoden gebaseerd op deze denkwijze is Montessori . Wat is het?
Wat is de Montessorimethode?
De Montessorimethode is een alternatieve onderwijsmethode gecreëerd door Maria Montessori en benadrukt het belang van experimenteren en autonomie bij het leren. Volgens Montessori zijn deze twee factoren essentieel voor de ontwikkeling van het zelfvertrouwen van een kind.
Meer nog, het ontwaken van de zintuigen is een cruciale fase in de ontwikkeling van een kind. Om dit aan te moedigen, is de beste manier om te slagen kinderen in situaties te brengen door activiteiten en vooral spelletjes te creëren die erop gericht zijn hen te leren hun 5 zintuigen te gebruiken: tast, zicht, gehoor, reuk en smaak.
Om te leren schrijven gebruikt de Montessorimethode bijvoorbeeld zogenaamde ruwe letters. Dit zijn kaarten waarop symbolen zijn getekend. Kinderen worden vervolgens uitgenodigd om de betekenis van deze symbolen te volgen en ze met krijt op een lei te reproduceren. Zowel het zicht als de tastzin zijn hierbij betrokken.
De voordelen van de Montessorimethode
De methode Montessori is nu overgenomen door een aantal onderwijssystemen voor kinderen. Velen hebben de voordelen van deze pedagogie al ervaren. Hier volgen er een paar:
- De leerstof is gevarieerd
- Kinderen leren verantwoordelijk te zijn
- Kinderen worden snel autonoom
- Kinderen leren positieve psychologie om zelfvertrouwen op te bouwen
- De Montessorimethode vereist een zekere betrokkenheid van de kinderen. Dit helpt hen om hun concentratie te ontwikkelen.
- Montessori leert respect voor anderen
- Kinderen worden voortdurend gestimuleerd om hun cognitieve capaciteit te vergroten
Hoe wordt de Montessorimethode toegepast?
De Montessorimethode begint thuis. Hiervoor moet je een veilige ruimte creëren waar je kinderen kunnen spelen. Installeer laag meubilair waar ze gemakkelijk bij kunnen. Vul de ruimte vervolgens met allerlei speelgoed om de nieuwsgierigheid van je kleintjes te prikkelen.
In de Montessorimethode wordt houten speelgoed aanbevolen. Dit zorgt voor een betere leerervaring. Geef voorrang aan natuurlijke elementen zoals aarde, bladeren, planten en stenen. Dit zal het kind vertrouwd maken met de natuur.
Je kunt ook breekbare voorwerpen in hun eigen ruimte zetten. Als ze die breken, weten ze tenminste hoe ze er in de toekomst mee om moeten gaan.
Onderwijzen door spelletjes: onze conclusie
De klas van een kind moet vooral de beheersing van de verschillende zintuigen en organische functies van het menselijk lichaam stimuleren. Om deze verschillende abstracte concepten te begrijpen, hebben kinderen concrete ondersteuning nodig om antwoorden te krijgen. Dat is de bedoeling van spelletjes, die hen de betekenis laten zien van de dingen en voorwerpen om hen heen.
Daarom raden veel specialisten aan om je kind naar een Montessorischool te sturen. Bovendien voeren zelfs organisaties als UNESCO campagne om educatieve spelletjes prioriteit te geven in kleine scholen.
Dit gezegd hebbende, aangezien de beste tijd omte leren van de geboorte tot de leeftijd van 8 is, kun je je kinderen thuis al wat basisbegrippen bijbrengen. Geef ze daarvoor educatief speelgoed dat hun nieuwsgierigheid prikkelt. Bij Enfant World hebben we een breed assortiment speelgoed voor alle leeftijden. Onze verschillende puzzels zijn bijvoorbeeld geschikt voor Montessori-onderwijs.
En hoe zit het met jou? Wat voor spelletjes heb jij gekozen voor je kinderen? Hoe hebben ze geleerd? Vertel ons over jouw ervaringen in de reacties.